Клятва вихователя здоров'я
Клянусь любить своїх дітей,
Їм своє серце віддавати,
Про силу духу піклуватись,
Здоров′я зберігати.

Прислів′я є у нас таке:
«В здоровім тілі – дух здоровий».
Тому для мене головне:
Щоб діти плавали в басейні,
Пили фіточаї смачні;
Зарядка, сауна і фізкультура.

Спіруліна і ревіт,
А ще – загартування, -
Ось все, що треба нам робить,
Аби уникнуть лікування.

Клянуся вчить своїх дітей
Любити Батьківщину,
Та поважать батьків своїх,
Служити Україні.

Учить дітей любить природу
Також, вважаю, необхідно.
Природа – дім наш, любим ми її,
Вона нас любить відповідно.

Клянусь давати всі знання,
Всебічно розвивать дитину,
Щоб самостійно йшла в життя,
Завжди була вона – Людина!

Автор – Жигаленко Н.П. вихователь СНВК №85
 Пошук
 Контакти
м. Полтава, 36002,
вул. Кагамлика, 31а
e-mail: p.shk.44@gmail.com
 Календар новин
«Березень.2024
Пн.Вт.Ср.Чт.Пт.Сб.Нд.
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Архів новин

Геометрію вивчаємо, її фігури всюди помічаємо

Ознайомлення з геометричними фігурами допомагає дошкільникам ліпше зрозуміти навколишній світ. Адже всі предмети навколо нас мають певну форму. Діти вчаться обстежувати форму предмета, виокремлювати її характерні особливості, знаходити подібне і відмінне між різними формами. Як допомогти дошкільникам опанувати ці знання та сформувати навички геометричних дій у ігровій формі, читайте в статті

Природа щедро наділила навколишній світ предметами, що зовні подібні до геометричних фігур. Людина завжди намагалася «підгледіти» у неї прості чи складні форми та використати їх в інженерії, мистецтві тощо.

Сформувати в дитини систему уявлень про форму навколишніх предметів — необхідна умова розумового виховання, розвитку образного й логічного мислення. Адже предмети навколо є геометричними фігурами й водночас «цеглинками», з яких складається навколишній світ.

Геометрична форма – одна з найвиразніших, найхарактерніших ознак предмета, що може бути як об’ємною, так і площинною.

Дошкільники сприймають форму на чуттєвій основі за допомогою зору, дотику, маніпуляціям із предметами. Що менша дитина, то більшу роль в її житті відіграє чуттєвий досвід.

Як навчати геометрії наймолодших
Ознайомлюйте дітей з геометричними фігурами з найменшого віку. У закладах дошкільної освіти це можна робити під час ігор, спостережень у природі, занять із малювання, ліплення, аплікації тощо.

Вправляйте дітей у складанні візерунків із мозаїки: квіточок, зірочок, рибок, доріжок різної довжини та ширини тощо. Ця захоплива гра виявляє творчі задатки, вдосконалює просторові геометричні уявлення дітей, відображає їхні вміння орієнтуватися на площині.

Геометричні фігури малюки сприймають переважно як звичайні іграшки — кубики, пірамідки, м’ячики. З часом сенсорні знання дітей про предмети поглиблюються, закріплюються та вдосконалюються.

Ще «батько» дитячого садка — Фрідріх Фрьобель застерігав, що дитині слід не лише дати в руки кубики, цеглинки чи м’ячика, а й навчити її взаємодіяти з предметами найближчого оточення.

У книзі Всесвіту, яка завжди відкрита нашим очам, природа розмовляє мовою математики: букви цієї мови — круги, трикутники та інші математичні фігури.
Галілео Галілей

Знання про геометричні фігури ліпше формувати, виконуючи певні дії. Зокрема, коло можна намалювати олівцем чи пальчиком, а круг — вирізати, прокотити, зафарбувати фарбами або олівцями. Сформувати цілісне уявлення про кулю дасть обстеження яблука, м’ячика або кульки тощо.

Влітку можна малювати на піску чи асфальті, будувати конструкції — з гілочок, камінчиків, кори різних дерев та складати візерунки — з пелюсток квітів чи трави. Під час спостережень у природі спонукайте дітей знайти чи пригадати предмети, що мають різні геометричні форми.

Форму кулі має вишня і смородина, циліндра – стовбури дерев, конуса – морква і петрушка, овалу – диня і огірок, трикутника – ялина, листя берези, липи, бузку тощо, а форму шестикутника мають сніжинки.

Які методи слід застосовувати, аби навчання було ефективним
Формуйте в дітей уявлення про геометричні фігури за допомогою різноманітних завдань, вправ та ігор, які грунтуються на різних модальностях дитячого сприйняття — кінестетичних, аудіальних та візуальних. Кінестетичні

Спонукайте дітей обводити намальовані фігури пальцями правої та лівої руки. Можна обводити фігури олівцем із відкритими або заплющеними очима. Вправляйте дітей у штрихуванні, малюванні, домальовуванні деталей, аплікації, ліпленні, конструюванні тощо.

За усними вказівками вихователя діти будують із цеглинок башточку. Одна дитина робить це завдання за ширмою, а інші — за столами. Вихователь стежить, чи правильно діти виконують завдання, а за потреби — дає додаткові вказівки, спонукає дітей самостійно виконувати вправу. Коли усі діти завершили роботу, вихователь відсуває ширму і перевіряє вміння дітей відтворювати конструкторські дії за усною вказівкою. Діти мають змогу порівняти свої роботи з роботою дитини, що виконувала її, здобуваючи унікальний тактильно-просторовий досвід абсолютно самостійно. Адже у неї не було можливості бачити, як викладають башточку ровесники.

Щоб заняття були ефективнішими, урізноманітнюйте завдання, які активізують рухову діяльність руки дитини, розвивають її сенсорно-моторні навички.

Чи не найулюбленіше заняття дошкільників — будувати архітектурні форми — будиночки, мости, стільці, столи, гаражі тощо. Запропонуйте дітям створити маленькі та великі споруди. Поміркуйте разом, хто в них може жити, де побудувати проїзну частину, а де — підземні переходи, опори та перекриття тощо.

Аудіальні
Розповідайте захопливі історії про геометричні фігури, вигадуйте про них казки спільно з дітьми. Демонструйте дітям фігури, їхні елементи й спонукайте називати їх. Запропонуйте дітям словесні дидактичні ігри, геометричні диктанти — за вказівками дорослого:
  • розкласти геометричні фігури на площині;
  • намалювати геометричну фігуру на аркуші в клітинку.

Приклад розповіді вихователя
Вихователь розповідає, що фігури дуже люблять подорожувати. Одного разу вони вирішили зупинитися на острові, де мешкали екзотичні тварини. Згадаємо разом, які це тварини і як вони називаються? (Очікувані відповіді дітей: крокодил, бегемот, шимпанзе, слон, папуга, носоріг, лев, тигр тощо.) Вихователь демонструє дітям малюнки або відео чи фото на SMART-дошці, на яких зображені пальми, скелі, а серед них тварини. Біля кожної тварини — вказівники-стрілочки із зображенням певної геометричної фігури. Нумо, порахуємо острови і з’ясуємо, які геометричні фігури на який острів потраплять, щоб уважніше роздивитися екзотичних звірів. Наприклад, трикутник гостюватиме у тих тварин, біля яких є вказівник-стрілочка з його зображенням. Діти по черзі складають свої розповіді.

Візуальні
До візуальних належать такі, як-от: показ, розглядання, обстеження, демонстрація, спостереження, розгляд картин, таблиць, моделей тощо. Зорове сприймання забезпечує перехід від відчуття видимого світу до його усвідомлення. Воно допомагає скласти модель по пам’яті чи уявленню, порахувати скільки фігур зображено на схемі, моделі тощо.

Отже, поєднання словесних, наочних і практичних методів дасть змогу повною мірою задіяти всі види чуттєвого сприймання дитини.

Як правильно обстежувати геометричні фігури
Методика формування елементарних математичних уявлень пропонує прийоми загально-дидактичного обстеження геометричних фігур:
  • показувати і промовляти їхні назви;
  • обстежувати за допомогою конкретних практичних дій (очима, пальцем, долонею);
  • порівнювати за формою, кольором чи розміром методом накладання та прикладання;
  • порівнювати з предметами, близькими за формою;
  • закріплювати знання властивостей геометричних фігур під час малювання, ліплення, аплікації тощо.

Діти ліпше засвоюють геометричні знання, якщо робити це у вказаній послідовності.

Для кращого зорового сприймання порівнюйте фігури попарно. Наприклад, м’ячик і кубик, круг і квадрат, куб і квадрат. Використовуйте фігури різних розмірів і кольорів.

Дитина засвоїла прийоми обстеження геометричної фігури, якщо вона вміє:
  • обводити пальчиком фігуру по контуру;
  • стежити очима за рухом;
  • прикладати одну фігуру до другої;
  • накладати одна на одну;
  • визначати, однакові вони чи різні.

Ознайомлення дітей дошкільного віку з геометричними фігурами — невід’ємна частина формування в них сенсорно-пізнавальної компетенції. Займатися цим слід систематично, інтегруючи роботу з геометричними фігурами в різні види діяльності.

Обстеження предметів допоможе дитині набути власного сенсорного розвитку. Паралельно з обстеженням фігур важливо навчати правильної математичної термінології.

Використовуйте трафаретну лінійку — вона допоможе дитині малювати різні геометричні фігури. За допомогою лічильних паличок чи паличок від морозива перетворюйте одну фігуру на іншу. Використовуйте взаємоперевірку та взаємоконтроль виконання дій дітьми, навчайте їх критично мислити.
10 Жовтень, 2020 10:43 / Переглянуто: 1480
© 2024 Авторські права Початкова школа №44